Tijdens de Amsterdamse kunstmanifestatie My Name is Spinoza vertellen landgenoten van Neêrlands beroemdste filosoof waarom zijn gedachtengoed nog zo actueel is. Lees hier de interviews.Dus hier een raakvlak tussen bijbel, jodendom (Spinoza was een jood) en beelende kunst. Ontdek wat bv Thomas Hirschhorn en Job Koelewijn met Spinoza hebben en hoe dat hun werk beinvloed. OPDRACHT: Beschrijf werk en ideeën van een van de kunstenaars. Verwerk hierin wat de invloed is van de joodse levensbeschouwing. Schenk aandacht aan Spinoza. Wie was hij? Wat waren zijn ideeën? Doet de kunstenaar werkelijk iets met die ideeën? Job Koelewijn, Spakenburg (NL), 1962, Woont en werkt in Amsterdam (NL), maakte o.a. het werk Nursery Piece, 2010 (zand, pigment, geprinte stickers, eucalyptus en Spinoza’s Ethica op papier). Job Koelewijn studeerde aan de Gerrit Rietveld Academie (1987-1992). Hij vervolgde zijn opleiding bij het Sandberg Instituut (1993-1994) en werkte als ‘artist in residence’ bij PS1 in New York (1996-1997). Koelewijns werk is internationaal aangekocht en tentoongesteld. Zo had hij onder meer solotentoonstellingen in De Pont, Tilburg (2008) en De Paviljoens, Almere (2004, 2010). En zo keek Hirschhorn terug op het Spinozaproject. |
leren en studeren over filosofie en levensbeschouwing op internet
scholierensite
- Home
- LESBOEKEN – WELKE METHODE
- wegen naar wijsheid
- -deel 1
- hfdstk 1 introductie
- hfdstk 1 begrippenlijst (zonder omschrijvingen)
- hfdstk 1 personen
- hfdstk 1 samenvatting paragraaf 7, 8 & 9
- hfdstk 1 antwoorden
- hfdstk 1 antwoorden verdiepingsopdrachten
- hfdstk 1 controle opdrachten
- hfdstk 1 extra opdrachten over filosofie
- hfdstk 2 introductie
- hfdstk 2 dossier
- hfdstk 3 introductie
- hfdstk 5 introductie
- hfdtsk 6 introductie
- . .religieus eindhoven
- Begrippen deel 1
- Namenlijst deel 1
- -deel2
- hfdstk 1 HINDOEÏSME startpagina
- hfdstk 1 paragraaf 1 oosterse filosofie: introductie
- hfdstk 1 hindoeïsme: introductie
- hfdstk 1 hindoeïsme: begrippen
- hfdstk 1 hindoeïsme: personen (en goden)
- hfdstk 1 hindoeïsme: samenvatting
- hfdstk 1 hindoeïsme: samenvatting in schema
- hfdstk 1 hindoeïsme: opdrachten
- hfdstk 1 hindoeïsme: verdiepingsopdrachten
- ..hindoeïsme antwoorden extra opdracht
- boeddhisme: samenvatting
- hfdstk 1 boeddhisme: antwoorden opdrachten werkboek
- hfdstk 1 boeddhisme opdrachten zelfstandig werken 1
- hfdstk 1 boeddhisme opdrachten zelfstandig werken 2
- hfdstk 1 oosterse filosofie: invloed op het westen
- religieuze reis
- hfdstk 2 seksualiteit en samenleving: introductie
- hfdstk 2 seksualiteit en samenleving: samenvatting
- hfdstk 2 seksualiteit en samenleving: antwoorden werkboek
- hfdstk 2 seksualiteit en samenleving: dossieropdrachten en werkwijze
- hfdstk 2 seksualiteit en samenleving: antwoorden dossieropdrachten
- hfdstk 3 HUMANISME
- hfdstk 4 SCHEPPING EN EVOLUTIE
- evolutie en schepping 1 introductie en leerdoelen
- begrippen uit dit hoofdstuk
- namen uit dit hoofdstuk
- hfdstk 4 antwoorden opdrachten
- hfdstk 4 antwoorden verdiepingsopdrachten
- hfdstk 4 samenvatting
- hfdstk 5 burger van nederland: introductie
- hfdtsk 6 taal: samenvatting
- hfdstk 6 taal: opdrachten
- hfdstk 6 taal: verdiepingsopdrachten
- -deel3a (levensbeschouwelijke invalshoek)
- ACTUELE NAKIJKPAGINA DEEL 3A
- Hoofdstuk 1 GELUK
- hfdstk 1 begrippen
- hfdstk 1 namen
- hfdstk 1 samenvatting
- hfdstk 1 tekstbegrip vragen
- hfdstk 1 GELUK antwoorden op de vragen uit het werkboek
- hfdstk 1 actuele links
- hfdstk 1 little miss sunshine
- hfdstk 2 inleiding
- hfdstk 2 samenvatting
- hfdstk 2 antwoorden
- hfdstk 2 antwoorden verdiepingsopdrachten
- hfdstk 2 departures
- Hoofdstuk 3 ETHIEK
- hfdstk 4 MENSBEELDEN samenvattingen
- hfdstk 5 MODE startpagina
- hfdstk 5 MODE leerdoelen
- hfdstk 5 MODE samenvatting
- hfdstk 5 MODE begrippenlijst
- hfdstk 5 MODE gewone opdrachten
- hfdstk 5 MODE verdiepingsvragen
- hfdstk 5 MODE tekst bij extra opdracht 1
- hfdstk 5 MODE Schoonheid & Uiterlijk: “Verschrikkelijk mooi”.
- hfdstk 5 MODE Schoonheid & Uiterlijk: “Beperkt houdbaar”.
- hfdstk 6 wijsheid uit het oude china
- -deel3b (filosofische invalshoek)
- -deel4a (levensbeschouwelijke invalshoek)
- -deel4b (filosofische invalshoek)
- -deel 1
- wijs worden
- standpunt
- zin in zin
- wegen naar wijsheid
- LESSITES
- GEREEDSCHAPKIST
- – WERKAFSPRAKEN
- -1 Goed fout
- -2 Goed
- . leren leren
- . slimmerkunde
- .digi-tool leerling-logboek
- .digi-tool om beeldschermveranderingen vast te leggen
- .digi-tool voor animaties met geluid
- .digi-tool voor diapresentatie van foto, film, muziek
- .digi-tool voor een prikbord
- .digi-tool voor mind-maps
- .digi-tool voor posters
- .digi-tool voor ppp en ingesproken tekst
- .digi-tool voor ppp en video
- .digi-tool voor presentaties
- .digi-tool voor samenwerken
- .digi-tool voor werkstukken
- .digi-tool informatie verzamelen en ordenen
- ..over het lezen van oude teksten 1
- ..over het lezen van oude teksten 2
- profielwerkstukken, onderwerpen & tips
- studievaardigheden voor de 2e fase
- tools voor docenten
- DOSSIERS, OPDRACHTEN & WERKSTUKKEN
- .beeldende kunst
- .filmdossier
- .geluk dossier (3e klassen)
- .literatuur dossier
- .muziek dossier
- .persoonlijke dossiers
- .profielwerkstuk
- .rituelen rondom de dood
- .schoonheid en uiterlijk
- .theater dossier
- BRONNENSELECTIE
- ONDERWERPEN
- .atheisme
- .boeddhisme
- .christendom
- .culturele diversiteit
- .esthetica, over kunst, schoonheid en …
- .ethiek
- .evolutie
- .filosofie algemeen
- .geluk
- .genot en geluk
- .humanisme
- .islam
- .jodendom
- .kinderarbeid
- .modernisme
- .multicultureel
- .puberbrein
- .rede en religie
- .religie algemeen
- .religie van China
- .seksualiteit
- .theosofie
- .vrije wil
- .wiskunde
- OPDRACHTEN OP ALFABET
- GOEDE SITES OVER …..
- .architectuur
- .astronomie
- .boeken, levensbeschouwelijke uitgeverijen
- .ethiek
- .filosofie sites
- .gratis (filosofische) boeken op internet
- .israel & palestijnen
- .kunst(), cultuur(), literatuur() en filosofie(geschiedenis) sites
- .oosterse filosofie
- .religies en religieuze gebruiken
- .seksualiteit 15 +
- .seksualiteit 16 –
- .theologie
- .van alles voor scholieren
- .alles voor docenten
- AUDIOVISUELE BRONNEN
- DENKERS ABC
- CANONS
- Achtergrond schrijfsels
- over mij
-spinoza en de actuele kunst
Pagina’s
- LESBOEKEN – WELKE METHODE
- wegen naar wijsheid
- -deel 1
- hfdstk 1 introductie
- hfdstk 1 begrippenlijst (zonder omschrijvingen)
- hfdstk 1 personen
- hfdstk 1 samenvatting paragraaf 7, 8 & 9
- hfdstk 1 antwoorden
- hfdstk 1 antwoorden verdiepingsopdrachten
- hfdstk 1 controle opdrachten
- hfdstk 1 extra opdrachten over filosofie
- hfdstk 2 introductie
- hfdstk 2 dossier
- hfdstk 3 introductie
- hfdstk 5 introductie
- hfdtsk 6 introductie
- . .religieus eindhoven
- Begrippen deel 1
- Namenlijst deel 1
- -deel2
- hfdstk 1 HINDOEÏSME startpagina
- hfdstk 1 paragraaf 1 oosterse filosofie: introductie
- hfdstk 1 hindoeïsme: introductie
- hfdstk 1 hindoeïsme: begrippen
- hfdstk 1 hindoeïsme: personen (en goden)
- hfdstk 1 hindoeïsme: samenvatting
- hfdstk 1 hindoeïsme: samenvatting in schema
- hfdstk 1 hindoeïsme: opdrachten
- hfdstk 1 hindoeïsme: verdiepingsopdrachten
- ..hindoeïsme antwoorden extra opdracht
- boeddhisme: samenvatting
- hfdstk 1 boeddhisme: antwoorden opdrachten werkboek
- hfdstk 1 boeddhisme opdrachten zelfstandig werken 1
- hfdstk 1 boeddhisme opdrachten zelfstandig werken 2
- hfdstk 1 oosterse filosofie: invloed op het westen
- religieuze reis
- hfdstk 2 seksualiteit en samenleving: introductie
- hfdstk 2 seksualiteit en samenleving: samenvatting
- hfdstk 2 seksualiteit en samenleving: antwoorden werkboek
- hfdstk 2 seksualiteit en samenleving: dossieropdrachten en werkwijze
- hfdstk 2 seksualiteit en samenleving: antwoorden dossieropdrachten
- hfdstk 3 HUMANISME
- hfdstk 4 SCHEPPING EN EVOLUTIE
- evolutie en schepping 1 introductie en leerdoelen
- begrippen uit dit hoofdstuk
- namen uit dit hoofdstuk
- hfdstk 4 antwoorden opdrachten
- hfdstk 4 antwoorden verdiepingsopdrachten
- hfdstk 4 samenvatting
- hfdstk 5 burger van nederland: introductie
- hfdtsk 6 taal: samenvatting
- hfdstk 6 taal: opdrachten
- hfdstk 6 taal: verdiepingsopdrachten
- -deel3a (levensbeschouwelijke invalshoek)
- ACTUELE NAKIJKPAGINA DEEL 3A
- Hoofdstuk 1 GELUK
- hfdstk 1 begrippen
- hfdstk 1 namen
- hfdstk 1 samenvatting
- hfdstk 1 tekstbegrip vragen
- hfdstk 1 GELUK antwoorden op de vragen uit het werkboek
- hfdstk 1 actuele links
- hfdstk 1 little miss sunshine
- hfdstk 2 inleiding
- hfdstk 2 samenvatting
- hfdstk 2 antwoorden
- hfdstk 2 antwoorden verdiepingsopdrachten
- hfdstk 2 departures
- Hoofdstuk 3 ETHIEK
- hfdstk 4 MENSBEELDEN samenvattingen
- hfdstk 5 MODE startpagina
- hfdstk 5 MODE leerdoelen
- hfdstk 5 MODE samenvatting
- hfdstk 5 MODE begrippenlijst
- hfdstk 5 MODE gewone opdrachten
- hfdstk 5 MODE verdiepingsvragen
- hfdstk 5 MODE tekst bij extra opdracht 1
- hfdstk 5 MODE Schoonheid & Uiterlijk: “Verschrikkelijk mooi”.
- hfdstk 5 MODE Schoonheid & Uiterlijk: “Beperkt houdbaar”.
- hfdstk 6 wijsheid uit het oude china
- -deel3b (filosofische invalshoek)
- -deel4a (levensbeschouwelijke invalshoek)
- -deel4b (filosofische invalshoek)
- -deel 1
- wijs worden
- standpunt
- zin in zin
- wegen naar wijsheid
- LESSITES
- GEREEDSCHAPKIST
- – WERKAFSPRAKEN
- -1 Goed fout
- -2 Goed
- . leren leren
- . slimmerkunde
- .digi-tool leerling-logboek
- .digi-tool om beeldschermveranderingen vast te leggen
- .digi-tool voor animaties met geluid
- .digi-tool voor diapresentatie van foto, film, muziek
- .digi-tool voor een prikbord
- .digi-tool voor mind-maps
- .digi-tool voor posters
- .digi-tool voor ppp en ingesproken tekst
- .digi-tool voor ppp en video
- .digi-tool voor presentaties
- .digi-tool voor samenwerken
- .digi-tool voor werkstukken
- .digi-tool informatie verzamelen en ordenen
- ..over het lezen van oude teksten 1
- ..over het lezen van oude teksten 2
- profielwerkstukken, onderwerpen & tips
- studievaardigheden voor de 2e fase
- tools voor docenten
- DOSSIERS, OPDRACHTEN & WERKSTUKKEN
- .beeldende kunst
- .filmdossier
- .geluk dossier (3e klassen)
- .literatuur dossier
- .muziek dossier
- .persoonlijke dossiers
- .profielwerkstuk
- .rituelen rondom de dood
- .schoonheid en uiterlijk
- .theater dossier
- BRONNENSELECTIE
- ONDERWERPEN
- .atheisme
- .boeddhisme
- .christendom
- .culturele diversiteit
- .esthetica, over kunst, schoonheid en …
- .ethiek
- .evolutie
- .filosofie algemeen
- .geluk
- .genot en geluk
- .humanisme
- .islam
- .jodendom
- .kinderarbeid
- .modernisme
- .multicultureel
- .puberbrein
- .rede en religie
- .religie algemeen
- .religie van China
- .seksualiteit
- .theosofie
- .vrije wil
- .wiskunde
- OPDRACHTEN OP ALFABET
- GOEDE SITES OVER …..
- .architectuur
- .astronomie
- .boeken, levensbeschouwelijke uitgeverijen
- .ethiek
- .filosofie sites
- .gratis (filosofische) boeken op internet
- .israel & palestijnen
- .kunst(), cultuur(), literatuur() en filosofie(geschiedenis) sites
- .oosterse filosofie
- .religies en religieuze gebruiken
- .seksualiteit 15 +
- .seksualiteit 16 –
- .theologie
- .van alles voor scholieren
- .alles voor docenten
- AUDIOVISUELE BRONNEN
- DENKERS ABC
- CANONS
- Achtergrond schrijfsels
- over mij
- LESBOEKEN – WELKE METHODE
Categorieën