I. Een Rabbijns verhaal (dus een joodse uitleg bij de Tenach) over Abraham. Abraham zat op te passen in de winkel van zijn vader. Je kon er allemaal beeldjes kopen van de God van die buurt daar. De mensen konden het thuis neerzetten. Ze dachten: als we maar aardig doen tegen zo’n beeldje, dan zal onze God wel aardig voor ons wezen. Dat hadden ze al jaren zo gedaan. Dat gaf al die tijd een veilig gevoel. Maar Abraham was een vreemde jongen. Eigenlijk geloofde hij er niet in, in al die beelden. Hij dacht: eigenlijk geloof ik helemaal niets. Toen kwam er een vrouwtje binnen met een taart.’Die heb ik zelf gemaakt’, zei ze. ‘Geef hem maar aan het beste godenbeeld dat je in de zaak hebt.’ Toen ze weg was, werd Abraham kwaad. Hij had er geen zin meer in om zijn hele leven in deze winkel te zijn. Hij sloeg alle beelden in elkaar. Met een grote stok. Eén beeld liet hij heel. Zo zat hij tussen de scherven toen zijn vader terugkwam. ‘Wat is hier aan de hand, wat is er gebeurd?’ riep die. ‘Tja’, zei Abraham. ‘Een dame bracht een taart voor de godenbeelden hier. En toen kregen ze me toch slaande ruzie. Ze hebben mekaar allemaal in elkaar geslagen. Alleen die ene bleef over.’ ‘Kom nou’, riep vader. ‘Godenbeelden kunnen toch niets.’ ‘Zie je wel’, zei Abraham, ‘Je gelooft er zelf ook niets van. Nou, ik doe er niet meer aan mee.’ ‘Pak maar in wat je nodig hebt, we gaan hier weg’, zei Abraham thuis tegen Sara. Hij haalde de grote koffer van de kast en begon. ‘Waarom eigenlijk, als ik vragen mag ?’ zei Sara. ‘Ik geloof dat er ergens een land moet zijn, waar je op een andere manier met God kan leven dan ze hier doen. Ik ga zoeken’, zei Abraham. ‘Mooi is dat’, zei Sara, ‘omdat jij je zo’n mooi idee over God in je hoofd haalt, moet ik maar braaf inpakken en met je meegaan? Nee stil maar. Goed, ik ga wel met je mee. Waar jij heengaat, ga ik ook.’ (uit: een Rabbijnse vertelling opgenomen in de (kinder)bijbel “Woord voor Woord”, blz. 9-11; verteld door Karel Eykman)
leren en studeren over filosofie en levensbeschouwing op internet
scholierensite
- Home
- LESBOEKEN – WELKE METHODE
- wegen naar wijsheid
- -deel 1
- hfdstk 1 introductie
- hfdstk 1 begrippenlijst (zonder omschrijvingen)
- hfdstk 1 personen
- hfdstk 1 samenvatting paragraaf 7, 8 & 9
- hfdstk 1 antwoorden
- hfdstk 1 antwoorden verdiepingsopdrachten
- hfdstk 1 controle opdrachten
- hfdstk 1 extra opdrachten over filosofie
- hfdstk 2 introductie
- hfdstk 2 dossier
- hfdstk 3 introductie
- hfdstk 5 introductie
- hfdtsk 6 introductie
- . .religieus eindhoven
- Begrippen deel 1
- Namenlijst deel 1
- -deel2
- hfdstk 1 HINDOEÏSME startpagina
- hfdstk 1 paragraaf 1 oosterse filosofie: introductie
- hfdstk 1 hindoeïsme: introductie
- hfdstk 1 hindoeïsme: begrippen
- hfdstk 1 hindoeïsme: personen (en goden)
- hfdstk 1 hindoeïsme: samenvatting
- hfdstk 1 hindoeïsme: samenvatting in schema
- hfdstk 1 hindoeïsme: opdrachten
- hfdstk 1 hindoeïsme: verdiepingsopdrachten
- ..hindoeïsme antwoorden extra opdracht
- boeddhisme: samenvatting
- hfdstk 1 boeddhisme: antwoorden opdrachten werkboek
- hfdstk 1 boeddhisme opdrachten zelfstandig werken 1
- hfdstk 1 boeddhisme opdrachten zelfstandig werken 2
- hfdstk 1 oosterse filosofie: invloed op het westen
- religieuze reis
- hfdstk 2 seksualiteit en samenleving: introductie
- hfdstk 2 seksualiteit en samenleving: samenvatting
- hfdstk 2 seksualiteit en samenleving: antwoorden werkboek
- hfdstk 2 seksualiteit en samenleving: dossieropdrachten en werkwijze
- hfdstk 2 seksualiteit en samenleving: antwoorden dossieropdrachten
- hfdstk 3 HUMANISME
- hfdstk 4 SCHEPPING EN EVOLUTIE
- evolutie en schepping 1 introductie en leerdoelen
- begrippen uit dit hoofdstuk
- namen uit dit hoofdstuk
- hfdstk 4 antwoorden opdrachten
- hfdstk 4 antwoorden verdiepingsopdrachten
- hfdstk 4 samenvatting
- hfdstk 5 burger van nederland: introductie
- hfdtsk 6 taal: samenvatting
- hfdstk 6 taal: opdrachten
- hfdstk 6 taal: verdiepingsopdrachten
- -deel3a (levensbeschouwelijke invalshoek)
- ACTUELE NAKIJKPAGINA DEEL 3A
- Hoofdstuk 1 GELUK
- hfdstk 1 begrippen
- hfdstk 1 namen
- hfdstk 1 samenvatting
- hfdstk 1 tekstbegrip vragen
- hfdstk 1 GELUK antwoorden op de vragen uit het werkboek
- hfdstk 1 actuele links
- hfdstk 1 little miss sunshine
- hfdstk 2 inleiding
- hfdstk 2 samenvatting
- hfdstk 2 antwoorden
- hfdstk 2 antwoorden verdiepingsopdrachten
- hfdstk 2 departures
- Hoofdstuk 3 ETHIEK
- hfdstk 4 MENSBEELDEN samenvattingen
- hfdstk 5 MODE startpagina
- hfdstk 5 MODE leerdoelen
- hfdstk 5 MODE samenvatting
- hfdstk 5 MODE begrippenlijst
- hfdstk 5 MODE gewone opdrachten
- hfdstk 5 MODE verdiepingsvragen
- hfdstk 5 MODE tekst bij extra opdracht 1
- hfdstk 5 MODE Schoonheid & Uiterlijk: “Verschrikkelijk mooi”.
- hfdstk 5 MODE Schoonheid & Uiterlijk: “Beperkt houdbaar”.
- hfdstk 6 wijsheid uit het oude china
- -deel3b (filosofische invalshoek)
- -deel4a (levensbeschouwelijke invalshoek)
- -deel4b (filosofische invalshoek)
- -deel 1
- wijs worden
- standpunt
- zin in zin
- wegen naar wijsheid
- LESSITES
- GEREEDSCHAPKIST
- – WERKAFSPRAKEN
- -1 Goed fout
- -2 Goed
- . leren leren
- . slimmerkunde
- .digi-tool leerling-logboek
- .digi-tool om beeldschermveranderingen vast te leggen
- .digi-tool voor animaties met geluid
- .digi-tool voor diapresentatie van foto, film, muziek
- .digi-tool voor een prikbord
- .digi-tool voor mind-maps
- .digi-tool voor posters
- .digi-tool voor ppp en ingesproken tekst
- .digi-tool voor ppp en video
- .digi-tool voor presentaties
- .digi-tool voor samenwerken
- .digi-tool voor werkstukken
- .digi-tool informatie verzamelen en ordenen
- ..over het lezen van oude teksten 1
- ..over het lezen van oude teksten 2
- profielwerkstukken, onderwerpen & tips
- studievaardigheden voor de 2e fase
- tools voor docenten
- DOSSIERS, OPDRACHTEN & WERKSTUKKEN
- .beeldende kunst
- .filmdossier
- .geluk dossier (3e klassen)
- .literatuur dossier
- .muziek dossier
- .persoonlijke dossiers
- .profielwerkstuk
- .rituelen rondom de dood
- .schoonheid en uiterlijk
- .theater dossier
- BRONNENSELECTIE
- ONDERWERPEN
- .atheisme
- .boeddhisme
- .christendom
- .culturele diversiteit
- .esthetica, over kunst, schoonheid en …
- .ethiek
- .evolutie
- .filosofie algemeen
- .geluk
- .genot en geluk
- .humanisme
- .islam
- .jodendom
- .kinderarbeid
- .modernisme
- .multicultureel
- .puberbrein
- .rede en religie
- .religie algemeen
- .religie van China
- .seksualiteit
- .theosofie
- .vrije wil
- .wiskunde
- OPDRACHTEN OP ALFABET
- GOEDE SITES OVER …..
- .architectuur
- .astronomie
- .boeken, levensbeschouwelijke uitgeverijen
- .ethiek
- .filosofie sites
- .gratis (filosofische) boeken op internet
- .israel & palestijnen
- .kunst(), cultuur(), literatuur() en filosofie(geschiedenis) sites
- .oosterse filosofie
- .religies en religieuze gebruiken
- .seksualiteit 15 +
- .seksualiteit 16 –
- .theologie
- .van alles voor scholieren
- .alles voor docenten
- AUDIOVISUELE BRONNEN
- DENKERS ABC
- CANONS
- Achtergrond schrijfsels
- over mij
Abraham in de Talmoed
- Een reactie plaatsen
Pagina’s
- LESBOEKEN – WELKE METHODE
- wegen naar wijsheid
- -deel 1
- hfdstk 1 introductie
- hfdstk 1 begrippenlijst (zonder omschrijvingen)
- hfdstk 1 personen
- hfdstk 1 samenvatting paragraaf 7, 8 & 9
- hfdstk 1 antwoorden
- hfdstk 1 antwoorden verdiepingsopdrachten
- hfdstk 1 controle opdrachten
- hfdstk 1 extra opdrachten over filosofie
- hfdstk 2 introductie
- hfdstk 2 dossier
- hfdstk 3 introductie
- hfdstk 5 introductie
- hfdtsk 6 introductie
- . .religieus eindhoven
- Begrippen deel 1
- Namenlijst deel 1
- -deel2
- hfdstk 1 HINDOEÏSME startpagina
- hfdstk 1 paragraaf 1 oosterse filosofie: introductie
- hfdstk 1 hindoeïsme: introductie
- hfdstk 1 hindoeïsme: begrippen
- hfdstk 1 hindoeïsme: personen (en goden)
- hfdstk 1 hindoeïsme: samenvatting
- hfdstk 1 hindoeïsme: samenvatting in schema
- hfdstk 1 hindoeïsme: opdrachten
- hfdstk 1 hindoeïsme: verdiepingsopdrachten
- ..hindoeïsme antwoorden extra opdracht
- boeddhisme: samenvatting
- hfdstk 1 boeddhisme: antwoorden opdrachten werkboek
- hfdstk 1 boeddhisme opdrachten zelfstandig werken 1
- hfdstk 1 boeddhisme opdrachten zelfstandig werken 2
- hfdstk 1 oosterse filosofie: invloed op het westen
- religieuze reis
- hfdstk 2 seksualiteit en samenleving: introductie
- hfdstk 2 seksualiteit en samenleving: samenvatting
- hfdstk 2 seksualiteit en samenleving: antwoorden werkboek
- hfdstk 2 seksualiteit en samenleving: dossieropdrachten en werkwijze
- hfdstk 2 seksualiteit en samenleving: antwoorden dossieropdrachten
- hfdstk 3 HUMANISME
- hfdstk 4 SCHEPPING EN EVOLUTIE
- evolutie en schepping 1 introductie en leerdoelen
- begrippen uit dit hoofdstuk
- namen uit dit hoofdstuk
- hfdstk 4 antwoorden opdrachten
- hfdstk 4 antwoorden verdiepingsopdrachten
- hfdstk 4 samenvatting
- hfdstk 5 burger van nederland: introductie
- hfdtsk 6 taal: samenvatting
- hfdstk 6 taal: opdrachten
- hfdstk 6 taal: verdiepingsopdrachten
- -deel3a (levensbeschouwelijke invalshoek)
- ACTUELE NAKIJKPAGINA DEEL 3A
- Hoofdstuk 1 GELUK
- hfdstk 1 begrippen
- hfdstk 1 namen
- hfdstk 1 samenvatting
- hfdstk 1 tekstbegrip vragen
- hfdstk 1 GELUK antwoorden op de vragen uit het werkboek
- hfdstk 1 actuele links
- hfdstk 1 little miss sunshine
- hfdstk 2 inleiding
- hfdstk 2 samenvatting
- hfdstk 2 antwoorden
- hfdstk 2 antwoorden verdiepingsopdrachten
- hfdstk 2 departures
- Hoofdstuk 3 ETHIEK
- hfdstk 4 MENSBEELDEN samenvattingen
- hfdstk 5 MODE startpagina
- hfdstk 5 MODE leerdoelen
- hfdstk 5 MODE samenvatting
- hfdstk 5 MODE begrippenlijst
- hfdstk 5 MODE gewone opdrachten
- hfdstk 5 MODE verdiepingsvragen
- hfdstk 5 MODE tekst bij extra opdracht 1
- hfdstk 5 MODE Schoonheid & Uiterlijk: “Verschrikkelijk mooi”.
- hfdstk 5 MODE Schoonheid & Uiterlijk: “Beperkt houdbaar”.
- hfdstk 6 wijsheid uit het oude china
- -deel3b (filosofische invalshoek)
- -deel4a (levensbeschouwelijke invalshoek)
- -deel4b (filosofische invalshoek)
- -deel 1
- wijs worden
- standpunt
- zin in zin
- wegen naar wijsheid
- LESSITES
- GEREEDSCHAPKIST
- – WERKAFSPRAKEN
- -1 Goed fout
- -2 Goed
- . leren leren
- . slimmerkunde
- .digi-tool leerling-logboek
- .digi-tool om beeldschermveranderingen vast te leggen
- .digi-tool voor animaties met geluid
- .digi-tool voor diapresentatie van foto, film, muziek
- .digi-tool voor een prikbord
- .digi-tool voor mind-maps
- .digi-tool voor posters
- .digi-tool voor ppp en ingesproken tekst
- .digi-tool voor ppp en video
- .digi-tool voor presentaties
- .digi-tool voor samenwerken
- .digi-tool voor werkstukken
- .digi-tool informatie verzamelen en ordenen
- ..over het lezen van oude teksten 1
- ..over het lezen van oude teksten 2
- profielwerkstukken, onderwerpen & tips
- studievaardigheden voor de 2e fase
- tools voor docenten
- DOSSIERS, OPDRACHTEN & WERKSTUKKEN
- .beeldende kunst
- .filmdossier
- .geluk dossier (3e klassen)
- .literatuur dossier
- .muziek dossier
- .persoonlijke dossiers
- .profielwerkstuk
- .rituelen rondom de dood
- .schoonheid en uiterlijk
- .theater dossier
- BRONNENSELECTIE
- ONDERWERPEN
- .atheisme
- .boeddhisme
- .christendom
- .culturele diversiteit
- .esthetica, over kunst, schoonheid en …
- .ethiek
- .evolutie
- .filosofie algemeen
- .geluk
- .genot en geluk
- .humanisme
- .islam
- .jodendom
- .kinderarbeid
- .modernisme
- .multicultureel
- .puberbrein
- .rede en religie
- .religie algemeen
- .religie van China
- .seksualiteit
- .theosofie
- .vrije wil
- .wiskunde
- OPDRACHTEN OP ALFABET
- GOEDE SITES OVER …..
- .architectuur
- .astronomie
- .boeken, levensbeschouwelijke uitgeverijen
- .ethiek
- .filosofie sites
- .gratis (filosofische) boeken op internet
- .israel & palestijnen
- .kunst(), cultuur(), literatuur() en filosofie(geschiedenis) sites
- .oosterse filosofie
- .religies en religieuze gebruiken
- .seksualiteit 15 +
- .seksualiteit 16 –
- .theologie
- .van alles voor scholieren
- .alles voor docenten
- AUDIOVISUELE BRONNEN
- DENKERS ABC
- CANONS
- Achtergrond schrijfsels
- over mij
- LESBOEKEN – WELKE METHODE
Categorieën