evolutie en schepping 1 introductie en leerdoelen

Een aantal links naar extra (soms verplichte / soms voor wie meer wil weten) opdrachten, informatie en links.

Achtergrondinformatie bij hoofdstuk 4 (evolutie en schepping)  over evolutietheorie, Darwin etc.

 

leerdoelen
– De leerlingen kennen enkele scheppingsverhalen.
– De leerlingen begrijpen dat scheppingsverhalen stammen uit voorwetenschappelijke culturen.
– De leerlingen begrijpen dat scheppingsverhalen antwoorden geven op levensvragen.
( – De leerlingen begrijpen het onderscheid tussen de westerse en oosterse scheppingsidee. )
– De leerlingen begrijpen dat de evolutietheorie van Darwin destijds een grote schok op levensbeschouwelijk terrein teweegbracht.
– De leerlingen begrijpen dat de vraag naar de mens met de acceptatie van de evolutietheorie opnieuw gesteld en beantwoord moest worden.
– De leerlingen kunnen duidelijk maken wat creationisme is.
– De leerlingen kunnen duidelijk maken wat intelligent design is, met name dat het wetenschap en geloof in God probeert te verbinden.
– De leerlingen begrijpen het verschil tussen een hoe-vraag en een waarom-vraag en dat beide soorten vragen ten aanzien van de gehele werkelijkheid te stellen zijn.
– De leerlingen begrijpen dat de evolutietheorie een antwoord geeft op de hoe-vraag.
– De leerlingen begrijpen dat het scheppingsverhaal voor (bijvoorbeeld) joden en christenen een antwoord geeft op de waarom-vraag of waartoe-vraag
– De leerlingen begrijpen dat creationisten scheppingsverhalen interpreteren als een antwoord op zowel de hoe-vraag als de waarom-vraag.
– De leerlingen begrijpen dat het creationisme de bevindingen van de moderne natuurwetenschappen niet serieus neemt en daarmee geen filosofisch verant­woord levensbeschouwelijk standpunt inneemt.
– De leerlingen begrijpen dat de intelligent design-leer pretendeert een antwoord op zowel de hoe-vraag als de waarom-vraag te geven.
– De leerlingen kunnen de belangrijkste argumenten over en weer geven in het debat tussen ID en moderne evolutionisten.
– De leerlingen begrijpen dat in het debat ook twee opvattingen over wetenschap tegenover elkaar staan:
binnen ID heeft God een plaats, binnen de moderne natuurwetenschap niet.
– De leerlingen zijn in staat een beargumenteerd standpunt in te nemen in de dis­cussie tussen de evolutietheoretici en de aanhangers van de ID-leer.
– De leerlingen begrijpen dat de antwoorden van de (empirische) wetenschap zich tot de hoe-­vraag beperken.

  1. Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: