5 MANIEREN van ethische denken

ook: samenvatting algemeen; 3 manieren of MORAALSTYSTEMEN van godsdienstig denken over goed en kwaad

Net als bij godsdienstige levensbeschouwingen zien we dat ook bij NIET-GODSDIENSTIGE LEVENSBESCHOUWINGEN er soms geen ruimte is voor een ethische invalshoek. Geen ruimte voor de vraag wat vanuit een ethische invalshoek goed is. Dat is met name het geval als de levensbeschouwing ook voor andere invalshoeken wordt gebruikt, b.v. een politieke. Dan is het machtsvraagstuk het belangrijkste. Goed is dat wat bijdraagt aan het verkrijgen of behouden van de macht. Ethische afwegingen worden ondergeschikt gemaakt aan de politiek. In feite maakt het niet zoveel verschil uit of het nu een geloof is dat staatsgodsdienst is (theocratie) of een levensbeschouwing die staatsideologie wordt. De individuele afwegingen (op welke wijze dan ook) die ten grondslag liggen aan je (individuele) gedrag, je handelen, je eigen keuzes zijn hier niet mogelijk.
En in een omgeving waar economische argumenten het zwaarst wegen zien we dat de ethische vragen (soms/vaak) naar de achtergrond verschuiven.
En als in de wereld van de sport nationale trots en de dwang om te presteren de overhand nemen dreigt ‘fair play’ op de 2e (of nog lagere) plaats te komen. Dan wordt het team of landsbelang belangrijker dan je individuele sportieve ambities.

 

VIJF MANIEREN OM EEN ETHISCH PROBLEEM TE BENADEREN.

Klik hier voor een opdracht waarin je kennis maakt met 5 verschillende ethische benaderingen:

A = Hedonisme

B = Utilisme

C = Beginselethiek

D = Relativisme

E = Intuitionisme

F = Kantianisme

Sommige ken je al uit de 3e klas (hedonisme, Kantianisme); anderen zijn nieuw.

 

Dus hoe meer voor het idee van individuele vrijheid hoe meer ruimte om te denken over eigen waarden en normen. We spreken dan over ruimte voor normatieve ethiek. Het gaat over dat wat moreel, van uit de moraal, je moraal, je eigen waarden en normen, gewenst is. Dat is een stroming in de ethiek die ervan uitgaat dat waarden, normen en moraal relatief zijn. Die de nadruk legt op de formele gelijkwaardigheid van verschillende moraalsystemen.

De gulden regel is een regel die we op allerlei manieren binnen allerlei godsdiensten tegenkomen.
Is binnen religieuze culturen deze regel  vaak terug te voeren tot vergelijkbare uitspraken in een van de heilige boeken> Denkers die vinden dat je geloof en ratio moet scheiden en niet gelovige denkers komen op grond van logisch redeneren tot een vergelijkbaar inzicht of standpunt. Imanuel Kant

  1. Een reactie plaatsen

Plaats een reactie