hfdstk 5 MODE begrippenlijst

Consumptiedwang:

Filosofie:

 

Goede smaak:

Groepscultuur, sociale omgeving, sociale identiteit:

Harmonische verhoudingen:

Identiteitsontwikkeling:

Imago:

Individuele identiteit:

Invalshoek: de manier waarop je een verschijnsel (b.v. mode) bekijkt. B.v. levensbeschouwelijk, Economisch; Geschiedkundig; Psychologisch; Kunst- en cultuurhistorisch (CKV); Filosofisch; etc.

Levensbeschouwelijke invalshoek: je bekijkt iets met de vraag wat het voor jou betekent of wat voor betekenis zoiets voor je heeft. Of, anders gezegd, wat je ervan vindt EN hoe je erdoor beïnvloed bent (en/of wordt), gevormd bent (en/of wordt).

Levensbeschouwing:

Maatschappelijke structuren, maatschappelijke gelaagdheid:

Merkkleding:

Mode:
1 mode / modus (latijn): manier of wijze van ……
2 mode als kledingmode (enge opvatting van het word mode).
3 mode als verwijzing naar het feit dat op allerlei gebieden er sprake is van trends, in- en uit, modern en ouderwets (ruime opvatting).

Mode als tijdsgeest  (tijdsgeesttheorie):

Mode als imitatie (imitatietheorie):

Mode als consumptiedwang (consumptiedwang theorie):

Photoshop:

Plastische chirurgie:

Reclame:

Schoonheid:

Schoonheidsidealen:

Statusobject:

Symboolwaarde:

Theorie:

Tijdgeest:

  1. Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: