- De leerling ka n het onderscheid tussen ruime en geen ruime betekenis van het woord ‘mode’ uitleggen.
- De leerling kan binnen het thema ‘mode’ het onderscheid verduidelijken tussen gewone vragen en zinvragen.
- De leerling kan een aantal zinvragen stellen bij het thema ‘mode’.
- De leerling kan voorbeelden van trends geven op verschillende levensgebieden.
- De leerling kan beargumenteren waarom hij vindt dat sprake is van een gradueel dan wel van een principieel verschil tussen de toepassing van cosmetische chirurgie enerzijds en traditionelere vormen van lichaamsverfraaiing anderzijds.
- De leerling kan met eigen woorden uitleggen dat we bij het verschijnsel ‘reizen’ op zich niet kunnen spreken van ‘mode’ maar dat binnen h et hedendaagse toerisme wel trends bestaan.
- De leerling ka n aan de hand van een historische beschrijving duidelijk maken dat het ontstaan va n het verschijnsel mode samen hangt met de opkomst va n de dynamische moderne maatschappij.
- De leerling ka n mede aan de hand va n enkele concrete voorbeelden de geschiedenis van de kledingmode schetsen.
- De leerling kan i n eigen woorden de essentie weergeven van vier theorieën over het verschijnsel mode.
- De leerling ka n een beargumenteerd stand punt i n nemen over de vraag hoe de grote invloed van de mode enerzijds en vrijheid va n de consument anderzijds zich tot elkaar verhouden.
- De leerling ka n in eigen woorden standpunten weergeven over de vraag of het streven naar het schone dan wel naar het nieuwe het meest wezenlijke ken merk va n mode is.
- De leerling ka n uitleggen dat de vraag ‘Wat is mooi?’ een filosofische vraag is.
- De leerling ka n aan de hand va n voorbeelden duidelijk maken dat wat ‘een goede smaak’ heet te zijn, te maken heeft met verstand van zaken.
leren en studeren over filosofie en levensbeschouwing op internet
scholierensite
- Home
- LESBOEKEN – WELKE METHODE
- wegen naar wijsheid
- -deel 1
- hfdstk 1 introductie
- hfdstk 1 begrippenlijst (zonder omschrijvingen)
- hfdstk 1 personen
- hfdstk 1 samenvatting paragraaf 7, 8 & 9
- hfdstk 1 antwoorden
- hfdstk 1 antwoorden verdiepingsopdrachten
- hfdstk 1 controle opdrachten
- hfdstk 1 extra opdrachten over filosofie
- hfdstk 2 introductie
- hfdstk 2 dossier
- hfdstk 3 introductie
- hfdstk 5 introductie
- hfdtsk 6 introductie
- . .religieus eindhoven
- Begrippen deel 1
- Namenlijst deel 1
- -deel2
- hfdstk 1 HINDOEÏSME startpagina
- hfdstk 1 paragraaf 1 oosterse filosofie: introductie
- hfdstk 1 hindoeïsme: introductie
- hfdstk 1 hindoeïsme: begrippen
- hfdstk 1 hindoeïsme: personen (en goden)
- hfdstk 1 hindoeïsme: samenvatting
- hfdstk 1 hindoeïsme: samenvatting in schema
- hfdstk 1 hindoeïsme: opdrachten
- hfdstk 1 hindoeïsme: verdiepingsopdrachten
- ..hindoeïsme antwoorden extra opdracht
- boeddhisme: samenvatting
- hfdstk 1 boeddhisme: antwoorden opdrachten werkboek
- hfdstk 1 boeddhisme opdrachten zelfstandig werken 1
- hfdstk 1 boeddhisme opdrachten zelfstandig werken 2
- hfdstk 1 oosterse filosofie: invloed op het westen
- religieuze reis
- hfdstk 2 seksualiteit en samenleving: introductie
- hfdstk 2 seksualiteit en samenleving: samenvatting
- hfdstk 2 seksualiteit en samenleving: antwoorden werkboek
- hfdstk 2 seksualiteit en samenleving: dossieropdrachten en werkwijze
- hfdstk 2 seksualiteit en samenleving: antwoorden dossieropdrachten
- hfdstk 3 HUMANISME
- hfdstk 4 SCHEPPING EN EVOLUTIE
- evolutie en schepping 1 introductie en leerdoelen
- begrippen uit dit hoofdstuk
- namen uit dit hoofdstuk
- hfdstk 4 antwoorden opdrachten
- hfdstk 4 antwoorden verdiepingsopdrachten
- hfdstk 4 samenvatting
- hfdstk 5 burger van nederland: introductie
- hfdtsk 6 taal: samenvatting
- hfdstk 6 taal: opdrachten
- hfdstk 6 taal: verdiepingsopdrachten
- -deel3a (levensbeschouwelijke invalshoek)
- ACTUELE NAKIJKPAGINA DEEL 3A
- Hoofdstuk 1 GELUK
- hfdstk 1 begrippen
- hfdstk 1 namen
- hfdstk 1 samenvatting
- hfdstk 1 tekstbegrip vragen
- hfdstk 1 GELUK antwoorden op de vragen uit het werkboek
- hfdstk 1 actuele links
- hfdstk 1 little miss sunshine
- hfdstk 2 inleiding
- hfdstk 2 samenvatting
- hfdstk 2 antwoorden
- hfdstk 2 antwoorden verdiepingsopdrachten
- hfdstk 2 departures
- Hoofdstuk 3 ETHIEK
- hfdstk 4 MENSBEELDEN samenvattingen
- hfdstk 5 MODE startpagina
- hfdstk 5 MODE leerdoelen
- hfdstk 5 MODE samenvatting
- hfdstk 5 MODE begrippenlijst
- hfdstk 5 MODE gewone opdrachten
- hfdstk 5 MODE verdiepingsvragen
- hfdstk 5 MODE tekst bij extra opdracht 1
- hfdstk 5 MODE Schoonheid & Uiterlijk: “Verschrikkelijk mooi”.
- hfdstk 5 MODE Schoonheid & Uiterlijk: “Beperkt houdbaar”.
- hfdstk 6 wijsheid uit het oude china
- -deel3b (filosofische invalshoek)
- -deel4a (levensbeschouwelijke invalshoek)
- -deel4b (filosofische invalshoek)
- -deel 1
- wijs worden
- standpunt
- zin in zin
- wegen naar wijsheid
- LESSITES
- GEREEDSCHAPKIST
- – WERKAFSPRAKEN
- -1 Goed fout
- -2 Goed
- . leren leren
- . slimmerkunde
- .digi-tool leerling-logboek
- .digi-tool om beeldschermveranderingen vast te leggen
- .digi-tool voor animaties met geluid
- .digi-tool voor diapresentatie van foto, film, muziek
- .digi-tool voor een prikbord
- .digi-tool voor mind-maps
- .digi-tool voor posters
- .digi-tool voor ppp en ingesproken tekst
- .digi-tool voor ppp en video
- .digi-tool voor presentaties
- .digi-tool voor samenwerken
- .digi-tool voor werkstukken
- .digi-tool informatie verzamelen en ordenen
- ..over het lezen van oude teksten 1
- ..over het lezen van oude teksten 2
- profielwerkstukken, onderwerpen & tips
- studievaardigheden voor de 2e fase
- tools voor docenten
- DOSSIERS, OPDRACHTEN & WERKSTUKKEN
- .beeldende kunst
- .filmdossier
- .geluk dossier (3e klassen)
- .literatuur dossier
- .muziek dossier
- .persoonlijke dossiers
- .profielwerkstuk
- .rituelen rondom de dood
- .schoonheid en uiterlijk
- .theater dossier
- BRONNENSELECTIE
- ONDERWERPEN
- .atheisme
- .boeddhisme
- .christendom
- .culturele diversiteit
- .esthetica, over kunst, schoonheid en …
- .ethiek
- .evolutie
- .filosofie algemeen
- .geluk
- .genot en geluk
- .humanisme
- .islam
- .jodendom
- .kinderarbeid
- .modernisme
- .multicultureel
- .puberbrein
- .rede en religie
- .religie algemeen
- .religie van China
- .seksualiteit
- .theosofie
- .vrije wil
- .wiskunde
- OPDRACHTEN OP ALFABET
- GOEDE SITES OVER …..
- .architectuur
- .astronomie
- .boeken, levensbeschouwelijke uitgeverijen
- .ethiek
- .filosofie sites
- .gratis (filosofische) boeken op internet
- .israel & palestijnen
- .kunst(), cultuur(), literatuur() en filosofie(geschiedenis) sites
- .oosterse filosofie
- .religies en religieuze gebruiken
- .seksualiteit 15 +
- .seksualiteit 16 –
- .theologie
- .van alles voor scholieren
- .alles voor docenten
- AUDIOVISUELE BRONNEN
- DENKERS ABC
- CANONS
- Achtergrond schrijfsels
- over mij
hfdstk 5 MODE leerdoelen
- Een reactie plaatsen
Pagina’s
- LESBOEKEN – WELKE METHODE
- wegen naar wijsheid
- -deel 1
- hfdstk 1 introductie
- hfdstk 1 begrippenlijst (zonder omschrijvingen)
- hfdstk 1 personen
- hfdstk 1 samenvatting paragraaf 7, 8 & 9
- hfdstk 1 antwoorden
- hfdstk 1 antwoorden verdiepingsopdrachten
- hfdstk 1 controle opdrachten
- hfdstk 1 extra opdrachten over filosofie
- hfdstk 2 introductie
- hfdstk 2 dossier
- hfdstk 3 introductie
- hfdstk 5 introductie
- hfdtsk 6 introductie
- . .religieus eindhoven
- Begrippen deel 1
- Namenlijst deel 1
- -deel2
- hfdstk 1 HINDOEÏSME startpagina
- hfdstk 1 paragraaf 1 oosterse filosofie: introductie
- hfdstk 1 hindoeïsme: introductie
- hfdstk 1 hindoeïsme: begrippen
- hfdstk 1 hindoeïsme: personen (en goden)
- hfdstk 1 hindoeïsme: samenvatting
- hfdstk 1 hindoeïsme: samenvatting in schema
- hfdstk 1 hindoeïsme: opdrachten
- hfdstk 1 hindoeïsme: verdiepingsopdrachten
- ..hindoeïsme antwoorden extra opdracht
- boeddhisme: samenvatting
- hfdstk 1 boeddhisme: antwoorden opdrachten werkboek
- hfdstk 1 boeddhisme opdrachten zelfstandig werken 1
- hfdstk 1 boeddhisme opdrachten zelfstandig werken 2
- hfdstk 1 oosterse filosofie: invloed op het westen
- religieuze reis
- hfdstk 2 seksualiteit en samenleving: introductie
- hfdstk 2 seksualiteit en samenleving: samenvatting
- hfdstk 2 seksualiteit en samenleving: antwoorden werkboek
- hfdstk 2 seksualiteit en samenleving: dossieropdrachten en werkwijze
- hfdstk 2 seksualiteit en samenleving: antwoorden dossieropdrachten
- hfdstk 3 HUMANISME
- hfdstk 4 SCHEPPING EN EVOLUTIE
- evolutie en schepping 1 introductie en leerdoelen
- begrippen uit dit hoofdstuk
- namen uit dit hoofdstuk
- hfdstk 4 antwoorden opdrachten
- hfdstk 4 antwoorden verdiepingsopdrachten
- hfdstk 4 samenvatting
- hfdstk 5 burger van nederland: introductie
- hfdtsk 6 taal: samenvatting
- hfdstk 6 taal: opdrachten
- hfdstk 6 taal: verdiepingsopdrachten
- -deel3a (levensbeschouwelijke invalshoek)
- ACTUELE NAKIJKPAGINA DEEL 3A
- Hoofdstuk 1 GELUK
- hfdstk 1 begrippen
- hfdstk 1 namen
- hfdstk 1 samenvatting
- hfdstk 1 tekstbegrip vragen
- hfdstk 1 GELUK antwoorden op de vragen uit het werkboek
- hfdstk 1 actuele links
- hfdstk 1 little miss sunshine
- hfdstk 2 inleiding
- hfdstk 2 samenvatting
- hfdstk 2 antwoorden
- hfdstk 2 antwoorden verdiepingsopdrachten
- hfdstk 2 departures
- Hoofdstuk 3 ETHIEK
- hfdstk 4 MENSBEELDEN samenvattingen
- hfdstk 5 MODE startpagina
- hfdstk 5 MODE leerdoelen
- hfdstk 5 MODE samenvatting
- hfdstk 5 MODE begrippenlijst
- hfdstk 5 MODE gewone opdrachten
- hfdstk 5 MODE verdiepingsvragen
- hfdstk 5 MODE tekst bij extra opdracht 1
- hfdstk 5 MODE Schoonheid & Uiterlijk: “Verschrikkelijk mooi”.
- hfdstk 5 MODE Schoonheid & Uiterlijk: “Beperkt houdbaar”.
- hfdstk 6 wijsheid uit het oude china
- -deel3b (filosofische invalshoek)
- -deel4a (levensbeschouwelijke invalshoek)
- -deel4b (filosofische invalshoek)
- -deel 1
- wijs worden
- standpunt
- zin in zin
- wegen naar wijsheid
- LESSITES
- GEREEDSCHAPKIST
- – WERKAFSPRAKEN
- -1 Goed fout
- -2 Goed
- . leren leren
- . slimmerkunde
- .digi-tool leerling-logboek
- .digi-tool om beeldschermveranderingen vast te leggen
- .digi-tool voor animaties met geluid
- .digi-tool voor diapresentatie van foto, film, muziek
- .digi-tool voor een prikbord
- .digi-tool voor mind-maps
- .digi-tool voor posters
- .digi-tool voor ppp en ingesproken tekst
- .digi-tool voor ppp en video
- .digi-tool voor presentaties
- .digi-tool voor samenwerken
- .digi-tool voor werkstukken
- .digi-tool informatie verzamelen en ordenen
- ..over het lezen van oude teksten 1
- ..over het lezen van oude teksten 2
- profielwerkstukken, onderwerpen & tips
- studievaardigheden voor de 2e fase
- tools voor docenten
- DOSSIERS, OPDRACHTEN & WERKSTUKKEN
- .beeldende kunst
- .filmdossier
- .geluk dossier (3e klassen)
- .literatuur dossier
- .muziek dossier
- .persoonlijke dossiers
- .profielwerkstuk
- .rituelen rondom de dood
- .schoonheid en uiterlijk
- .theater dossier
- BRONNENSELECTIE
- ONDERWERPEN
- .atheisme
- .boeddhisme
- .christendom
- .culturele diversiteit
- .esthetica, over kunst, schoonheid en …
- .ethiek
- .evolutie
- .filosofie algemeen
- .geluk
- .genot en geluk
- .humanisme
- .islam
- .jodendom
- .kinderarbeid
- .modernisme
- .multicultureel
- .puberbrein
- .rede en religie
- .religie algemeen
- .religie van China
- .seksualiteit
- .theosofie
- .vrije wil
- .wiskunde
- OPDRACHTEN OP ALFABET
- GOEDE SITES OVER …..
- .architectuur
- .astronomie
- .boeken, levensbeschouwelijke uitgeverijen
- .ethiek
- .filosofie sites
- .gratis (filosofische) boeken op internet
- .israel & palestijnen
- .kunst(), cultuur(), literatuur() en filosofie(geschiedenis) sites
- .oosterse filosofie
- .religies en religieuze gebruiken
- .seksualiteit 15 +
- .seksualiteit 16 –
- .theologie
- .van alles voor scholieren
- .alles voor docenten
- AUDIOVISUELE BRONNEN
- DENKERS ABC
- CANONS
- Achtergrond schrijfsels
- over mij
- LESBOEKEN – WELKE METHODE
Categorieën