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Terug naar de toekomst.
Designer en architect Eileen Gray geldt als één van de grote vernieuwers van de twintigste eeuw. In de jaren twintig en dertig ontwierp Gray huizen en meubels van een sobere, originele schoonheid die door haar tijdgenoten echter nauwelijks gewaardeerd werden. Misschien was de ontwerpster haar tijd te ver vooruit?
Eileen Gray (1878-1976) is de ontwerpster van de legendarische Bibendum-stoel (1925), die met zijn leuning van twee dikke, met leer beklede banden aan een Michelin mannetje doet denken. Tegenwoordig worden Eileen Gray’s stoelen, tafels en sofa’s beschouwd als moderne klassiekers. Ze worden opnieuw gefabriceerd en gaan voor veel geld van de hand. In haar eigen tijd had Gray echter veel minder fans: slechts een select groepje kunstenaars en verzamelaars liep warm voor haar vooruitstrevende werk. 

De Ierse Eileen Gray streek in de jaren ’10 van de vorige eeuw neer in Parijs. Ze belandde er in een bruisend cultureel klimaat dat haar op het lijf geschreven bleek. Ze knipte haar haar kort, droeg mannenpakken en had zowel mannelijke als vrouwelijke minnaars. In haar werk vond ze al snel haar draai. Ze maakte kamerschermen gedecoreerd met Japanse lak, ontwierp meubels en interieurs, én bouwde twee strakke, oogverblindend witte villa’s aan de Côte d’Azur. Gray’s huizen konden concurreren met het beste werk van de wereldberoemde architect Le Corbusier, een kennis en bewonderaar van Gray. Maar anders dan Le Corbusier raakte Eileen Gray na de jaren dertig langzaam in vergetelheid.

Pas in de late jaren zestig kwam Gray opnieuw in de schijnwerpers te staan. Journalisten schreven lovende artikelen, haar originele meubels brachten goud op bij veilinghuizen, haar ontwerpen werden met veel succes gereproduceerd. Enkele jaren geleden is besloten Gray’s beroemdste villa – E.1027 in Roquebrune – liefdevol te restaureren en er een museum voor het modernisme van te maken. Een passender kroon op het werk van Eileen Gray is haast niet te bedenken.

Film over Eileen Gray

Eileen Gray – Einladung zur Reise

Ein Film von Jörg Bundschuh (2006) 60 Min.

Eileen Gray war ihrer Zeit immer weit voraus. Sie gilt noch heute – 30 Jahre nach ihrem Tod – als Inbegriff der Moderne. Jeder kennt ihre Möbel, den berühmten Beistelltisch, das Lota Sofa und die stehende Neonlampe, aber kaum einer weiß, wer diese Designerin und Architektin wirklich gewesen ist.
Aus einer irisch-schottischen Adelsfamilie stammend, geboren 1878, ging sie zuerst zum Studium nach London und dann nach Paris. Hier feierte sie ihre beruflichen Erfolge und hier führte sie seit 1902 das freie und wilde Leben einer Frau, die in jeder Hinsicht Unabhängigkeit bewies. Sie liebte Männer und Frauen, Autos, Flugzeuge, Schiffe und das Reisen – und sie revolutionierte unsere Vorstellung vom Wohnen. Als Architektin schuf sie eines der berühmtesten Privathäuser des 20. Jahrhunderts: E.1027. Der große Architekt Le Corbusier war davon so fasziniert, dass es ihn bis zu seinem Lebensende nicht mehr losließ. Er entwickelte eine Obsession, die letztlich seine Freundschaft mit Eileen Gray zerstörte.
Eileen Gray starb am 31. Oktober 1976 einsam und fast vergessen in Paris. Heute erzielen ihre Originalmöbel auf Auktionen Millionenbeträge und berühmte Persönlichkeiten, wie Yves St. Laurent zählen zu den Sammlern. Die Nachbauten ihrer Möbel gelten achtzig Jahre später noch immer als avantgardistisch. Eileen Gray ist eine Ikone der Moderne und eine der faszinierendsten Frauen des 20. Jahrhunderts.

Buch und Regie Jörg Bundschuh
Kamera Roland Wagner
Schnitt Carmen Kirchweger
Ton Björn Jensen
Recherche Undine Fraatz
Aufnahmeleitung Jochen Binz
Herstellungsleitung Björn Jensen
Redaktion Brian Walsh (RTE)
Produzent Jörg Bundschuh

Filme auf DVD und VHS

Eileen Gray – Einladung zur Reise (2006) 60 Min.
Jetzt auf DVD erhältlich!

Preise inklusive 19% Mehrwertsteuer

Regie: Jorg Bundschuh
Een co-productie van RTE, AVRO, BR en KICK Film
Eindredactie AVRO: Wolter Braamhorst

Boeken over Eileen Gray
Die Nonkonformistin,

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