opzet, werkwijze en beoordeling

Hier kom je in de digitale versie van het boekje met opdrachten voor je eerste dossier levensbeschouwing. Het grote voordeel van deze digitale versie is dat je gebruik kunt maken van allerlei links naar interessante pagina’s op het world wide web. Hierr vind je allerlei links met extra informatie, extra opdrachtjes etc. Maar er gebruik van om je dossier extra interessant te maken.
Ook kun je makkelijk opdrachten, schema’s e.d. kopieren naar je eigen dosier. In dat dossier (of werkstuk) ga je de verschillende opdrachten tot een werkstuk samenvoegen. Lees de onderstaande opmerkingen zorgvuldig door voordat je begint! Door het maken van de opdrachten, soms op een van de (digitale) pagina’s van dit boekje, andere keren op losse bladen die je zelf moet invoegen voor, tussen of achter de door jou gebruikte werkbladen.

WERKWIJZE

Lees de opdrachten steeds zorgvuldig door voordat je begint. Dit is je 1e dossier voor het vak levensbeschouwing. Er komen er nog meer, bv de filmdossiers. Ook in de 2e, 3e en 4e/5e klas werken we met dossiers, een verzameling opdrachten waar je zelfstandig aan moet werken en die je tot een geheel moet samenvoegen. Opdrachten waarin je je verdiept in een onderwerp, dat van verschillende kanten bekijkt en waarbij je tegelijk stil staat bij je eigen houding / mening over de te onderzoeken thematiek. En het is de bedoeling dat je die dossiers in je multomap Levensbeschouwing (4 of 23 gaats) gaat bewaren. O.a. omdat we er in latere jaren dan op terug kunnen komen.
Deze opdrachten horen bij hoofdstuk 2 van het eerste deel van de methode levensbeschouwing en filosofie “Wegen naar Wijsheid”.  DUS: gebruik je boek bij het maken van de opdrachten.

Alle opdrachtenboekje staat hier op internet. Zo kun je informatie kopiëren en opdrachten in je eigen verslag verwerken. Sommige opdrachten maak je op de (digitale versie van de) werkbladen zelf. Voor andere maak je zelf een tekst-, teken-, foto- of bv mindmapbestand. Van al die opdrachten maak je, als je alles af hebt, een geheel.

Begin je antwoorden met het omschrijven van de opdrachten / vragen. Dus je maakt altijd gebruik van hele zinnen. Iedereen moet, ook zonder eerst de opdracht te lezen, kunnen begrijpen waar het over gaat.

Gebruik een goed leesbaar lettertype – bv.„Times New Roman‟, „Arial‟ of „Verdana‟ en – tekengrootte 11 of 12. Maak een inhoudsopgave. Gebruik paginanummering. Indien van toepassing: denk aan de bronvermelding. Zorg voor een brede kantlijn. Zodat je een perforatie kunt aanbrengen.

BEOORDELING

De puntentelling voor dit dossier vind je op de laatste bladzijde van het opdrachten-boekje. Lever dit dossier in op de datum die je docent je geeft, want iedere dag dat je dit dos-sier te laat inlevert kost je dat minimaal één punt per dag! Let goed op wat de docent hierover afspreekt. Let op: niet alleen de inhoud, ook de vormgeving, taalgebruik, en afwerking worden meegeteld!

EN: Het onderwerp van dit dossier is best persoonlijk. Laat het eventueel thuis lezen voor je het inlevert.

TOT SLOT: Zorg ervoor dat het werkstuk een leesbaar en begrijpelijk geheel vormt. Ook voor mensen die het opdrachtenboekje niet kennen.

Veel succes en plezier!

Een gedicht ter inspiratie.

Opdracht 1

Maak met behulp van beeld en tekst een kaft waarop in ieder geval
– de titel van dit dossier: ‘Dossier 1: “op zoek naar jezelf” ’
– (een) toepasselijk(e) illustratie(s)
– je voor- en achternaam en
– je klas en het jaar waarin het dossier gemaakt zijn vermeld staan.

Deze opdracht mag je samen met opdracht 12 ook als laatste maken, maar je kunt er natuurlijk ook nu al mee beginnen. Klaar is klaar.

  1. Een reactie plaatsen

Plaats een reactie